Hoe je de technische SEO van je website verbeterd

Zat mensen hebben al een degelijke strategie om content uit te brengen, dat bestemd is voor hun SEO (zoekmachine optimalisatie). Dit is één van de belangrijkste onderdelen binnen SEO, maar bij de technische optimalisatie verliezen veel websitebeheerders terrein. In deze blog lees je dus meer over hoe jij je website SEO technisch kan verbeteren.

Waarom je technisch op orde wilt zijn

Google en andere zoekmachines doorlopen eens in de zoveel tijd jouw website. Uiteraard is goede content het eerste belangrijke element, maar zoals je wellicht kan herinneren van jouw periode op school wilt de leerkracht - Google in dit geval - ook makkelijk jouw toets na kunnen kijken.

Dit doet Google door jou te beoordelen op de volgende technische zaken:

  • Hoe de structuur van jouw website is

  • De veiligheid van jouw website

  • Laad een pagina snel of langzaam in

  • Verwijst de pagina naar andere pagina’s of websites?

Helaas is Google een strenge leerkracht, want het geeft namelijk jou ook een flink aantal strafpunten wanneer je bijvoorbeeld de content van een ander hebt gebruikt. Daarom wil je altijd content schrijven dat uniek is en bij jou past. 

Het is ook raadzaam om de HTML structuur zo klein mogelijk te houden. In veel gevallen is dit vrij lastig, doordat je een ontwerp hebt aangekocht dat niet aanpasbaar is op HTML niveau. Mocht je willen dat wij hierbij helpen, neem dan contact met ons op.

Waarmee begin ik?

Het belangrijkste om mee te beginnen is om jezelf bij Google’s Search Console aan te melden. Dit kan zodra je een account hebt aangemaakt en je website hebt aangemeld. Over verloop van tijd krijg je hier allerlei meldingen over wat eventueel fout gaat bij het indexeren van jouw website.

Houd er dus ook absoluut rekening mee dat het even kan duren voor jouw website geïndexeerd is. Wel bestaat er de optie om een XML sitemap aan te melden, waarmee je Google alvast vertelt naar welke pagina’s het moet kijken.

In de Search Console wordt een hele hoop vertelt over hoe je gevonden wordt binnen Google. Dit is zeer nuttige informatie waarop je later specifieke content kan maken!

Hoe optimaliseer ik mijn website verder?

Als je jouw website al hebt aangemeld bij de Google Search Console, dan wil je vast en zeker weten hoe je je website kan optimaliseren. Hier zijn veel handige tools voor beschikbaar zoals PageSpeed Insights.

Je hoeft hier enkel het adres van jouw website - dat dus wel openbaar bereikbaar moet zijn - in te voeren en de tool gaat zelf allerlei beoordelingspunten na. Uiteindelijk krijg je twee scores, namelijk voor mobiel en de desktop. Over het algemeen is het raadzaam om je website te optimaliseren voor mobiel gebruik, doordat het alsmaar populairder wordt om de eerste kennismaking via mobiel op te doen.

Daarmee wordt bedoeld dat een bezoeker meestal eerst op jouw website komt, door via zijn/haar mobiel te zoeken naar jou. Google is namelijk slim genoeg om te weten waar jij ongeveer bent en op basis daarvan bepaalde zoekresultaten naar voren te schuiven.

Probeer het zelf eens door te zoeken naar een Italiaans restaurant in Google terwijl je in Zoetermeer bent of in een andere stad. Je zult namelijk zien dat dit hele andere zoekresultaten geeft per stad!

Schema.org optimalisatie

Het is en blijft een discussie of je je website moet optimaliseren op basis van het Schema.org principe. Toch passen wij Schema.org standaard toe om de lokale vindbaarheid van de website aanzienlijk te verbeteren. Google weet immers niet uit zichzelf waar jij precies vandaan komt en neemt niet altijd jouw adresgegevens op de website aan als waarheid.

Voor webshop eigenaren kan dit nog veel interessanter zijn om naar te kijken. Zo kan je Google namelijk vertellen welke producten jij verkoopt en worden deze ook beter geïndexeerd en worden productreviews als score meegenomen. Reviews hebben namelijk veel waarde qua betrouwbaarheid en uiteraard is dit meteen goed voor jouw positionering op het internet.