Hoe je begint met verkopen via een webwinkel

Stel, je hebt een leuk product ooit gekocht bij een bepaalde leverancier. Je was zo te spreken over dat product, dat je het uiteindelijk het product zelf wilt verkopen. Maar hoe begin je dan met online verkopen via een webwinkel?

Vrijwel iedereen kan een webwinkel starten met de producten die hij/zij wilt aanbieden. Er gelden echter uitzonderingen voor het verkoop van levensmiddelen (zoals vlees en drank), wapens en sloopopdrachten.

Jouw nieuwe e-commerce onderneming begint met een inschrijving bij de kamer van koophandel (KVK) als eenmanszaak of indien je grotere plannen hebt kun je het zelfs als BV registreren. Je zult namelijk omzetbelasting moeten afdragen over jouw verdiensten via je eigen webwinkel.

“Wist jij al dat de meeste inschrijvingen bij de KVK e-commerce gerelateerd zijn?”

Wat heb je nodig om een webwinkel te starten?

Een webwinkel start niet je zonder een plan daarvoor te hebben. Zo zijn er een aantal vragen die je eerst zelf moet kunnen beantwoorden voor je een webwinkel start.

Welke producten ga je bijvoorbeeld aanbieden? Op welk domeinnaam ben jij dadelijk bereikbaar? Hoe gaan jouw klanten betalen en hoe ontvangen zij hun product(en)?

Doordat je een webwinkel start, kunnen de bezoekers daarvan jou als een echte onderneming zien. Daarbij komen de nodige verantwoordelijkheden bij kijken. Een goede voorbereiding is het halve werk toch?

Het is belangrijk om het volgende van te voren voor jezelf duidelijk te hebben:

  • Welk webwinkel software wil ik gebruiken?

  • Welk betaalprovider wil ik inzetten?

  • Hoe ga ik mijn pakketten versturen?

Persoonlijk zouden wij Mollie als betaalprovider aanraden. Zij hebben voor de meeste webwinkel platformen een kant-en-klare koppeling klaar staan en bovendien betaal je enkel 0,29 euro per iDeal transactie! Naast iDeal ondersteunen zij ook creditcard betalingen en diverse andere betaalmethoden dat wereldwijd gebruikt wordt.

Als een klant netjes zijn producten heeft betaald, is het uiteraard noodzakelijk om je belofte van levering na te komen. Dit doe je door bij een pakketpunt van een bezorgdienst je pakketten aan te bieden. De kosten hiervan verschillen per bezorgdienst en bovendien hebben de bezorgdiensten niet overal een pakketpunt. Het is daarom het overwegen waard om te kijken hoever je wilt reizen om je pakketten te versturen.

Waarmee maak ik een webwinkel?

Op het internet zijn talloze opties verkrijgbaar om een webwinkel te kunnen starten. Zo kan je bijvoorbeeld een eenvoudige webwinkel starten tegen zeer lage kosten met open-source oplossingen.

Indien je helemaal geen tijd wilt investeren in het netjes opzetten van jouw webwinkel, kan je het werk ook overlaten aan een professioneel internetbureau. Zij helpen jou bij het verwerken van al jouw wensen in je eigen webwinkel.

In de meeste gevallen kom je eigenlijk met de onderstaande platformen al een heel eind. Bovendien hebben de meeste platformen genoeg (gratis) online tutorials en extensies om jouw webwinkel te lanceren.

  • WordPress (icm Woocommerce)

  • Lightspeed

  • Shopify

  • Magento (voor professioneel gebruik)

  • Shopware (voor professioneel gebruik)

In het geval dat je echt maatwerk wilt hebben, kunnen wij uiteraard iets voor jou betekenen. Wij hebben al veel maatwerk oplossingen gemaakt voor webwinkels!

Hoe komen klanten naar mijn webwinkel?

Je hebt flink gewerkt aan je webwinkel en die staat dan eindelijk online! Nu begint het grote wachten tot bezoekers daadwerkelijk klanten worden, of toch niet?

Het is belangrijk om niet te vergeten dat er veel webwinkels in Nederland te vinden zijn. Van een kleine niche webwinkel tot de grotere jongens. Om goed vindbaar te zijn op het internet is online marketing ontzettend belangrijk.

Waar veel mensen zich in vergissen, is dat online marketing helemaal niet zo kostbaar hoeft te zijn. Er zijn een aantal dingen die je gemakkelijk zelf kunt doen, zoals:

  • Het vertellen aan je omgeving

  • Visitekaartjes, flyers of brochures

  • Contentmarketing in de vorm van blogs

Hoewel bovenstaande absoluut bezoekers naar je webwinkel kan lokken, zijn er uiteraard  ook taken die wat moeilijker zijn maar zeker resultaat geeft:

  • Zoekmachine optimalisatie (SEO)

  • Zoekmachine adverteren (SEA)

  • Adverteren op social media zoals Facebook en Instagram

  • Adverteren op Marktplaats

Conclusie

Je zou nu precies moeten weten wat er allemaal komt kijken bij het opzetten van een webwinkel. Uiteraard is de invulling daarvan volledig aan jouzelf, maar mocht je toch nog vragen hebben voel je dan vrij om contact met ons op te nemen!