Wat een chatbot met je webshop doet

Het zal je vast niet ontgaan zijn dat veel webshops (en ook websites) tegenwoordig een chatvenster ergens onderaan het scherm hebben geplaatst. Een portretfoto van een persoon heet jou van harte welkom en vraagt of hij/zij jou ergens bij kan helpen.

Het gesprek loopt gemakkelijk en je krijgt razendsnel reactie op jouw vragen. Een ontzettend prettige ervaring voor jou! Maar wat we vaak niet doorhebben is dat we stiekem met een vooraf geprogrammeerde robot praten, die veelvoorkomende vragen uit zichzelf kan beantwoorden.

Wat is een chatbot?

Een chatbot is een vooraf geprogrammeerde robot die veelvoorkomende vragen kan beantwoorden. Dit scheelt de webshop eigenaar veel tijd bij het beantwoorden van vragen en bovendien zorgt dit er ook voor dat de conversie verhoogd wordt.

Wie immers snel geholpen wordt bij zijn/haar vragen, is sneller geneigd om de aankoop door te zetten omdat ze de webshop niet meer verlaten.

Er zijn ook chatbots beschikbaar waarbij je alsnog zelf kunt chatten met de bezoeker op de website. Maar zou je stiekem niet liever op een strandbedje gaan liggen als het mooi weer is?

Hoe werkt een chatbot?

Een chatbot werkt dus met vooraf ingestelde antwoorden op veel voorkomende vragen. Dit wordt verder aangevuld door Artificial Intelligence (AI) te gebruiken. Zoekt iemand bijvoorbeeld naar rode appels, dan kan de chatbot zelf al een aantal suggesties geven naar welke pagina de bezoeker toe zou kunnen gaan. Maar ook antwoord geven op de vragen over het product zelf op basis van wat ingesteld staat als omschrijving etc.

Vaak kunnen bedrijven in een webapplicatie veelvoorkomende vragen instellen, waar standaard antwoorden opgegeven kan worden. Denk bijv. aan wanneer jouw locatie geopend is of er een product op voorraad is.